1

Onderwerp: Belasting

Het is weer zover, de belastingdienst staat weer voor de deur.
Je kan met een chronische ziekte best wel wat terug vragen van de belasting.
Ook mensen met een dieet, hebben recht op teruggave.

Mensen die nog wat tips hebben voor anderen, kunnen dat hier eventueel plaatsen.
Het is toch een kostenplaatje wat je kan merken aan je portomonee.

Een glimlach op je toet, staat altijd goed smile

Re: Belasting

Hoi,

Goed dat je het neerzet, heb het pas in laten vullen en ja je kan veel terug krijgen zeg!!
Ik mag vanwege chronischziek zijn dus de aftrekpost gebruiken en vanwege leverziekte ook nog eens ruim 2000,00 euro??
Kortom als het goed gekeurd wordt krijgen we best aardig wat terug.
Let ook op bv hoge bloeddruk is ook ruim 250 euro als ik het goed zeg...
Geef het door of kijk het goed na!

3

Hai allemaal,
Ik heb dit topic helemaal over het hoofd gezien.
Ik heb 4 belastingaangiften de deur uit, 2 met buitengewone uitgaven ziektekosten.
Deze site is heel prettig om mee te werken. http://www.belastingvoordeelvoorgehandicapten.nl/
Ben je jong gehandicapt voor 18 jaar, mag je wajong aanvinken
WAO = uit mijn hoofd 808
Standaard staat in het programma wat je in moet vullen
Je aanvullende ziektekosten 12x € ??
Dieetkosten zijn ook aftrekbaar, maar wel volgens huisarts of diëtiste
vervoer kilometers naar ziekenhuis, maar dat is een hele administratie
Lees de site van http://www.belastingvoordeelvoorgehandicapten.nl/ goed door, en haal je geld terug.

Denk erom....Brillen, contactlenzen zijn volgend jaar niet meer als hulpmiddel op te voeren. Heb je een nieuwe bril nodig, koop hem nu! Gezien is kassa!

Ik krijg echt veel terug, dus vul de aangifte volledig in. IK heb geen verstand van 2 inkomens, maar voor de rest weet ik bijna alles van ziektekosten. wink
Kom je er niet uit; bel dan de belastingdienst maar je mag als je er echt niet uitkomt, vragen hoe ik het doe.

groetjes peg

4

marianne1708 schreef:

Hoi,

Goed dat je het neerzet, heb het pas in laten vullen en ja je kan veel terug krijgen zeg!!
Ik mag vanwege chronischziek zijn dus de aftrekpost gebruiken en vanwege leverziekte ook nog eens ruim 2000,00 euro??
Kortom als het goed gekeurd wordt krijgen we best aardig wat terug.
Let ook op bv hoge bloeddruk is ook ruim 250 euro als ik het goed zeg...
Geef het door of kijk het goed na!

Nu vertel jij me iets nieuws. Die € 2000,00 alleen vanwege je leverziekte, of zijn dat alle aftrekposten bij elkaar, want dan begrijp ik het wel.
Waar haal je die info over teruggave ivm hoge bloeddruk vandaan?

Zie je wel, er valt altijd meer te halen.

Groetjes van Peg

Hoi peggy,

Ik laat het bij een belasting man invullen en die zei toen dat je dat dus ook kunt aftrekken, dit jaar voor het eerst dat ik het niet nodig had maar, hij haalde dat uit een boek dus meer kan ik dat niet uitleggen.
heb het wel een paar jaar geleden gelezen via aangiftenbealstingen en kwam toen ook al vd lever tegen en ja dat is dus alleen daar al voor!!!
Dan idd nog de benzine voor naar zh toe en terug en bv heb je door het ziek zijn veel last van slijtage aan kleding of beddengoed dan kan dat ook nog berekend worden dus ga zo maar door.

Ondanks dat ik het liever niet heb vind ik dit voor de belasting dan weer niet erg haha hebben we toch nog beetje voordeel.

6

Hallo allemaal,

Denken jullie weer aan de belastingteruggave voor dit jaar?!
Je kan weer een hoop terug krijgen.
Als iemand weet of er nog meer veranderingen zijn, dan horen we dat graag!

Groetjes,

7

Hey,

Er schijnt dit jaar een heleboel veranderd te zijn, wat betreft het invullen van de belasting.
Weten jullie wat je allemaal kan aftrekken van 2008 i.v.m. een chronische ziekte en dieet?

Graag hoor ik van jullie.

Groetjes,
Biek

8

onder nieuws vindt je Nieuwe regelingen compensatie van meerkosten (WTCG)

9

Dit jaar zijn de regels weer wat aangepast.
Hier een klein stukje dat ook terug te vinden is op de site van de belastingdienst.
Groetjes, van mij

Gaan alle chronisch zieken en gehandicapten erop vooruit?
Naar verwachting gaat meer dan de helft van de huishoudens met ten minste één chronisch zieke of gehandicapte erop vooruit: gemiddeld ongeveer € 100. Per huishouden kan de balans anders uitvallen, afhankelijk van bijvoorbeeld leeftijd, inkomen en kosten.

De nieuwe wet is vooral gunstig voor chronisch zieken en gehandicapten die geen gebruik maakten van de regeling buitengewone uitgaven en die in aanmerking komen voor de algemene tegemoetkoming en een lagere eigen bijdrage. Dat geldt bijvoorbeeld voor bijna de helft van de mensen die in een instelling verblijven. Maar ook chronisch zieken en gehandicapten die wél gebruikmaakten van de regeling gaan er in veel gevallen op vooruit.

Er zijn ook chronisch zieken en gehandicapten die er per saldo op achteruit gaan. Het gaat dan vooral om degenen die gebruik maakten van de regeling Buitengewone uitgaven en niet in aanmerking komen voor een algemene tegemoetkoming. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen met een zeldzame chronische ziekte. Zij kunnen wel kijken of zij kosten terug kunnen krijgen via de nieuwe fiscale regeling voor specifieke zorgkosten.

Verder werkten de aftrekposten bij de regeling buitengewone uitgaven door op inkomensafhankelijke regelingen, zoals de huurtoeslag, de zorgtoeslag en de eigen bijdrage AWBZ/Wmo. Daardoor hadden sommige mensen in verhouding veel voordeel van de regeling buitengewone uitgaven. Door de nieuwe regeling, waarbij minder aftrekposten kunnen worden opgevoerd, kan bijvoorbeeld hun huurtoeslag lager worden. Er zijn maatregelen genomen om de effecten voor de meest kwetsbare groepen te verzachten.