Onderwerp: ex-ttp patient + anticonceptie
Ik heb op mijn 13e voor het eerst kennis gemaakt met de ziekte TTP. Het duurde erg lang voordat precies bekend was, wat er met me aan de hand was. Voornamelijk prednison, cyclosporine en de plasmaferese gehad. Leek allemaal weer goed te gaan, totdat ik met de prednison aan het afbouwen was, kwam het na een half jaar weer terug. Ik was inmiddels 14. Het leek na 6 weken allemaal weer goed te gaan, er werd gekozen voor een rustigere afbouw van de prednison. Op mijn 15e kreeg ik het weer! Toen is gekozen voor de Mabtherabehandeling (1x per jaar) Geheel in proef, omdat de meeste ttp-patienten ouder zijn en de artsen niet wisten hoe kinderen hierop reageren. Al en met al bleef het goed gaan, totdat ik op mijn 18e wéér TTP kreeg. Ik heb heel wat afgesurft op het internet en kwam een artikel tegen over TTP en dé pil. Ik ben hiermee naar mijn arts gegaan en moest vrijwel meteen stoppen. Achteraf kan gezegd worden dat dé pil de oorzaak van een recidieve aanval is geweest. Mijn vraag, zijn er meerdere mensen die dit ook hebben, en wat wordt er geadviseerd als alternatief voor anticonceptie?
Nu krijg ik een mabthera behandeling van 1x in 3 mnd.
Ik ben benieuwd!
Forum